آبخوری نیپل

سیستم آبخوری نیپل

سیستم آبخوری نیپل بهترین انتخاب جهت تامین آب کافی و بهداشتی در صنعت پرورش طیور می باشد. قابل دسترس بودن آب به خصوص از روز اول ورود جوجه به سالن تا پایان دوره پرورش از نکات بسیار مهم می باشد. سیستم های مختلف آبخوری نیپل به صورت اختصاصی برای تامین نیازهای مرغ مادر، مرغ تخمگذار و مرغ گوشتی طراحی می شوند، طراحی دقیق سیستم های فوق فراهم کردن مقدار کافی آب را تضمین می نماید.

انواع نیپل های مورد استفاده در خطوط آبخوری:

  • نیپل های ۳۶۰ درجه با عملکرد جانبی و مستقیم سبب حصول اطمینان از عملکرد در هر زاویه ای حتی با کوچکترین لمس سوزن نیپل می شوند و حتی جوجه های یک روزه می توانند به راحتی از نیپل استفاده نمایند.
  • نیپل های ۱۸۰ درجه دارای یک پین (سوزن) متحرک ۱۸۰ درجه با قابلیت حرکت یکطرفه (بالا و پایین رفتن) سوزن نیپل بدون عملکرد جانبی می باشند. این نیپل ها مخصوص مرغ تخمگذار بوده و از سن شروع تولید به بعد در قفس های مرغ تخمگذار و پولت مورد استفاده قرار می گیرند.

فشار جریان آب مخزن قبل از ورود به خطوط لوله نیپل به وسیله فشارشکن کاهش یافته و مطابق با افزایش سن گله میزان فشار آب داخل سیستم افزایش داده می شود. همچنین فشارشکن با قابلیت (فلاشینگ) در خط آبخوری برخوردار می باشد.

مزایای استفاده از سیستم آبخوری نیپل :

۱-یکنواختی در پرورش گله .

۲-آسان بودن دسترسی به آب پرنده

۳-قابلیت استفاده جوجه از یک روزگی تا آخرین روز پرورش

۴-قابل استفاده برای پرنده هایی حتی وزن بالای ۳ کیلو

۵-بهداشت بهتر بعلت عدم خیسی بستر

۶-عدم درگیری گله با بیماریهای ناشی از خیسی بستر

۷-عدم هدر رفتن آب ودارو بخاطر ریزیش آب 

اجزا و متعلقات سیستم آبخوری نیپل:

اجزای اصلی سیستم آبخوری شامل مخزن (شاسی و منبع آب)، لوله نیپل پلاستیکی ،لوله ساپورت فلزی قطر ۲۸ میلیمتر ، سوزن نیپل، فنجانی نیپل ، فشارشکن، مجموعه آب نما ،شیر خروجی انتهای خط ، وینچ و برخی اقلام دیگر میباشد که در ادامه،بطور کامل اجزای و قطعات دیگر را معرفی مینماییم. 

 

 

سوزن آبخوری نیپل:

سوزن آبخوری نیپل استیل clr

سوزن آبخوری نیپل رو بدون شک میتوان مهمترین قسمت از یک سیستم آبخوری نیپل دانست که جوجه ها با نوک زدن به آنها آب میخورند . این سوزنها با توجه به میزان آبدهی انتخاب میشوند که درجه چرخش نوک سوزن این میزان را مفاوت میسازد.

سوزنهای ۳۶۰ درجه که برای مرغ گوشتی و مادر و سوزنهای ۱۸۰ درجه برای مرغهای تخمگذار و بلدرچین و کبک وقرقاول استفاده میشوند.

جنس این سوزنها از استیل و یا ترکیب استیل و پلاستیک میباشد که در سوزنهای ترکیبی،رنگی بودن پلاستیک باعث تحریک بیشتر پرنده برای آب خوردن میشود اما در عوض سوزنهای تمام استیل دارای مقاومت و طول عمر بیشتری هستند.

از لحاظ ساختار،سوزنها به مدلهای بندکی و رزوه ای تقسیم میشوند که متناسب با لوله ها های آبخوری دارای متعلقات مخصوص به خود هستند.

از برنهای مطرح سوزنها که توسط گروه تولیدی یعقوبی عرضه میشود میتوان به ایمپکس،تارن،تکنو اشاره کرد.

فشار شکن آبخوری نیپل:

فشار شکن آبخوری نیپل ستاره

 

فشار شکن آبخوری نیپل یکی از مهمترین لوازم در خطوط آبخوری نیپل می باشد. وظیفه اصلی فشار شکن آبخوری نیپل تنظیم فشار آب داخل خطوط نیپل می باشد . که یک وظیفه بسیار مهم تلقی می شود. زیاد بودن فشار آب داخل خطوط باعث هدر رفتن آب و خیسی بستر خواهد شد. و کم بودن فشار آب هم باعث می شود تا به جوجه ها به مقدار کافی آب نرسد. بنابراین این فشار با توجه به سن گله باید تنظیم شود.

فشار شکنها دارای پیچ تنظیم فشار در قسمت زیرین می باشند. که با چرخش آنها به طرفین می توان بالا رفتن یا پائین آمدن فشار خطوط را در روی آب نمای نصب شده بر روی فشار شکن ملاحضه کرد فشار شکنهای آبخوری نیپل در بازار به دو صورت عرضه می شوند.

در برخی مدلها همراه با شیر فشار مستقیم می باشند در مدلهای دیگر فاقد شیر مستقیم می باشند . شیر فشار مستقیم وظیفه ایجاد فشار خط ورودی رابطورکامل و بدون افت برروی خطوط نیپل را دارد. بنابراین در موقع دادن واکسن و همچنین شتسشوی خطوط نیپل و جود شیر فشار مستقیم کمک زیادی می کند. توصیه میکنیم در موقع خرید فشار شکن ،از نوع مجهز به شیر فشارشکن خریداری نمایید.

وینچ آبخوری نیپل:

وینچ سقفی آبخوری نیپل

وینچ آبخوری نیپل شرکت طیوران تجهیز یکی از با کیفیت ترین وینچهای تولید ایران میباشد. سیستم دنده های این وینچ از نوع ماردونی میباشد . که تحمل کشیده باری به وزن ۵۰۰ کیلوگرم دارد . این وینچ برای نصب سیستم آبخوری نیپل طراحی و تولید شده است . استفاده از بلبرینگهای کف گرد مرغوب ،بدنه فلزی بسیار محکم ، دنده های فولادی آبکاری شده و بسته بندی مناسب از مزایای این وینچ میباشد.

 

لوله آبخوری نیپل:

لوله آبخوری نیپل

لوله های آبخوری نیپل در مدلهای چهارگوش و گرد تولید میشوند که طول هر شاخه ۴ متر میباشد .جنس این لوله ها پی وی سی میباشد.

در لوله های چهارگوش بعلت کمتر بودن قطر داخلی لوله و همچنین نفوذ بیشتر سوزن به داخل لوله، گرفتگی لوله بیشتر اتفاق می افتد در لوله های گرد سرعت جریان آب بیشتر است . اما در لوله های گرد بعلت متعلقات نصب سوزن نیپل،مثل کمربند و اورینگها،خرابی و نشتی آب بیشتری اتفاق می افتد.

 

لوله ساپورت آبخوری :

لوله ساپورت آبخوری نیپل

لوله ساپورت یا نکهدارنده آبخوری یک لوله فلزی گالوانیزه با قطر ۲۸ میلیمتر و ضخامت ۰.۹ میلیمتر می باشد.این محصول بصورت شاخه های ۴ متری تولید میشود . وظیفه اصلی این لوله ، محافظت از لوله نیپل در مقابل دفرمگی و موج می باشد تا خط آبخوری در مواقع استفاده به صورت کاملا تراز در طول سالن آویز بماند.

کاسه آبخوری نیپل :  

کاسه آبخوری نیپل تک پایه ستاره

کاسه های آبخوری نیپل که توسط گروه تولیدی یعقوبی عرضه می شود از پلاستیک درجه یک و قابل انعطاف ساخته شده است.این کاسه ها در مدلهای مختلفی از جمله تک پایه،دو پایه،اس دار و … تولید میشوند که در اینجا تصویر چند نمونه را مشاهده میفرمایید.

جدا از ساختار کاسه ها ،گرد یا مربع بودن لوله آبخوری نیپل هم از اهمیت بالایی برخوردار هست تا کاسه متناسب با آن لوله ها تولید گردد . کاسه های تک پایه نسبت به دوپایه از لحاظ راحتی استفاده پرنده دارای امتیاز بیشتری هستند اما در عوض کاسه های دوپایه دارای فضای بیشتری برای جمع آوری آب هستند که در جمع آوری آب و خیس نکردن بستر عملکرد بهتری دارند.

بست لوله فلزی آبخوری:

بست رابط لوله فلزی آبخوری

رابط لوله فلزی توسط گروه تولیدی یعقوبی تولید میشود . این قطعه جهت اتصال لوله های ساپورت قطر ۲۸ طراحی و ساخته شده اند . ضخامت ورق فلزی این محصول یک میلیمتر میباشد که از جنس گالوانیزه هست تا در مقابل رطوبت و زنگ زدگی مقاوت بالایی داشته باشد.

رابط پلاستیکی لوله نیپل :

رابط پلاستیکی لوله نیپل

این محصول یک قطعه قابل انعطاف جهت اتصال لوله های آبخوری نیپل می باشد . موف  آبخوری نیپل در دو مدل چهار گوش و دایره ای شکل تولید می شوند. که هرکدام برای لوله های چهار گوش و دایره ای شکل طراحی شدند . نصب موف آبخوری نیپل به چند روش انجام می شود . برخی فقط با چسب پی وی سی  آنرا نصب می کنند.

برخی با بست لوله آنرا نصب می کنند و برخی هم علاوه بر چسب ،بست لوله هم می بندند. به نظر ما هر یک از این سه روش اگر بطور صحیح و با کیفیت انجام پذیر می تواند . کفایت کند و در صورت عدم نصب صحیح نشتی آب وخسیسی بستر مشکل بزرگی هست. که برای مرغدار بوجود می آید و باعث بروز بیماری در گله می شود.

قرقره پلاستیکی:

قرقره آویز پلاستیکی درجه یک

قرقره پلاستیکی یکی دیگر از اجزای سیستم آبخوری نیپل میباشد که توسط گروه تولیدی یعقوبی تولید میشوند . این قرقره ها از جنس پلاستیک میباشند و در تولید آن از مواد صد درصد خالص استفاده میشود . قطر این قرقره ها ۵۲ میلیمتر میباشد و طراحی آن به گونه ایست که به هیچ عنوان نخ یا سیم بکسل از روی قرقره خارج و به بغل قرقره هدایت نشود . قلاب آویز قرقره ها از جنس فولاد با ضخامت ۶ میلیمتر میباشد.

سیم بکسل:

سیم بکسل های مورد استفاده در سیستم آبخوری نیپل از نوع گالوانیزه فولادی میباشند تا در مقابل رطوبت و زنگ زدگی مقاومت بالایی داشته باشند . برای خط اصلی آبخوری نیپل از سیم بکسل نمره ۴ میلیمتر استفاده میشود و برای سیستم آویز هم از سیم بکسل نمره ۱.۵ میلیمتر استفاده میشود.

البته در بیشتر موارد مخصوصا در مناطق با رطوبت بالا برای سیستم آویز آبخوری نیپل ازنخ ابریشمی ضخیم با ضخامت ۵ میلیمتری استفاده میشود که نسبت به سیم بکسل دارای مقاومت و طول عمر بیشتری هست.

نخ آویز آبخوری :

نخ ابریشمی آویز آبخوری

برای آویز خطوط نیپل از نخ ابریشم با روکش بافته شده استفاده میشود . این نخ دارای ضخامت ۶ میلیمتر می باشد که بسیار محکم است و دوام خیلی زیادی دارد. نخ آویز برای اتصال به سیم بکسل اصلی نیاز به قطعه ای به نام بست سیم بکسل دارد .

بست سیم بکسل:

بست سیم بکسل

بست سیم بکسل یا کرپی قطعه ای است برای اتصال نخ آویز آبخوری به سیم بکس اصلی . این بست در سایز ۵ از جنس چدن برای سیستم آبخوری استفاده میشود.

بست تنظیم ارتفاع :

ریگلاژ پلاستیکی آبخوری

سه سوراخ تنظیم ارتفاع آبخوری نیپل که از اسمش مشخص است جهت تنظیم ارتفاع آبخوری نیپل طراحی و تولید می شود. جنس این قطعه از نوع پلاستیک درجه یک می باشد. لازم است جهت استفاده از این محصول از هر سه سوراخ آن استفاده شود. تا این قطعه بتواند وظیفه خود را به درستی انجام دهد.

شیر انتهای خط آبخوری نیپل :

شیر انتهای خط آبخوری نیپل

شیر انتهای خط آبخوری نیپل شامل مجموعه ای از سه راهی و شیر و شیلنگ آب نمای فنر دار می باشد . این محصول در انتهای خط آبخوری نیپل وصل میشود تا در زمان استفاده از خطوط نیپل،فشار آب داخل لوله های آبخوری از روی شیلنگ آب نما قابل رویت باشد . 

اما در زمان شستشوی خطوط نیپل با باز شدن شیر پی وی سی انتهایی خط،تمامی رسوبات و جرم های داخل لوله ها به خارج هدایت گردند.

نصب خوب و اصولی این مجموعه به لوله نیپل اهمیت زیادی دارد و لازم هست در انجام این کار از چسب کاری صحیح مطمئن شد.


نکته بسیار مهم در خرید این محصول این است که خط را بطور جداگانه و سر و ته خط را هم جداگانه باید خرید کرد.

ما در شرکت طیوران تجهیز با سالها تجربه در زمینه تولید و فروش تجهیزات مرغداری و گلخانه مفتخر هستیم تا با ارائه این فروشگاه آنلاین و همچنین عرضه محصولات خود در سایت ترب ،دسترسی بازدید کنندگان را به اطلاعات و خرید محصول آسان نماییم و در این مسیر از شما عزیزان بسیار سپاسگزاریم.

نمونه کارهای مشابه