مقالات

معایب سیستم دانخوری بشقابی

معایب سیستم دانخوری بشقابی :

 

سیستم دانخوری بشقابی جدا از همه محاسن و برتریهایی که نسبت به سایر انواع دانخوری زنجیری و دستی دارد دارای معایب و ضعفهایی هم هست که در این مقاله سعی می کنیم به آن بپردازیم.

از معایب اصلی سیستم دانخوری بشقابی می توان به ۳ مورد اصلی اشاره کرد :

۱-عدم استفاده از سن یک روزگی جوجه

۲-گیرکردن جوجه ها داخل بشقاب های دانخوری

۳-حساسیت بالا در نگهداری

۴-شست و شوی زمان بر

 

عدم استفاده از سن یک روزگی جوجه :

 

سیستم دانخوری بشقابی برخلاف سیستم آبخوری نیپل ، قابلیت استفاده از سن یک روزگی جوجه را ندارد.البته بعضی از مرغداران به صورت دستی دان را داخل بشقابهای دانخوری می ریزند. و جوجه ها از آن تغذیه می کنند.

در این روش لازم هست جوجه ها به داخل بشقاب ورود پیدا کنند تا به دان دسترسی داشته باشند .که این مورد در بشقابهایی که ارتفاع لبه کفی آن ها بلند است قابل استفاده نمی باشد.

در اکثر بشقابهای دانخوری استاندارد همانند بشقابهای شرکت طیوران تجهیز می توان از این بشقابها در سن ۵ تا ۷ روزگی استفاده کرد.

بنابراین لازم است در روزهای ماقبل ۵ روزگی روی بستر دان را پخش کرد .و یا از سینی دانخوری یا دانخوری های سطلی دستی استفاده کرد. کم کم با گذشت چندروز با آماده سازی دانخوری بشقابی به صورت همزمان از هر دو دانخوری استفاده نمود. و روزانه تعداد دانخوری های دستی را از کف سالن حذف کرد.

گیر کردن جوجه ها داخل بشقاب ها :

 

یکی دیگر از معایب سیستم دانخوری بشقابی ، گیر کردن جوجه ها داخل بشقاب ها هست.درسن خاصی از گله ، سایز و وزن جوجه ها به اندازه ای می رسد. که جوجه برای دسترسی آسان تر خود را به سختی از توری بشقاب ها عبور داده و به داخل بشقاب ورود پیدا می کند.

مدت زمانی را در داخل بشقاب مشغول تغذیه و استراحت می شود.این تایم هرچند کوتاه که جوجه در داخل بشقاب سپری می کند باعث افزایش حجم اندکی می شود .که لحظه خروج از توری بشقاب ها مانع از خروج جوجه می شود و پرسنل مرغداری باید به صورت دستی آنها را از داخل بشقاب رها سازد.

ماندن طولانی مدت جوجه در داخل بشقاب هم باعث عدم دسترسی کامل جوجه های بیرونی به دان داخل بشقاب می شود .و هم باعث کثیفی و آلودگی کفی بشقاب توسط فضولات جوجه ی داخل آن می شود.

البته این مشکل با توجه با افزایش سایز و وزن جوجه ها در کمتر از یک هفته برطرف خواهد شد و جوجه ها دیگر قادر به ورود به داخل بشقاب نیستند.

حساسیت بالا در نگهداری :

 

یکی دیگر از معایب سیستم دانخوری بشقابی حساسیت بالا در نگهداری خطوط دانخوری می باشد.

تنظیم ارتفاع خطوط در هر دوره باید به درستی انجام گیرد تا چرخش فنر داخل لوله های دانخوری باعث آسیب دیدن لوله ها نشود.

یاتاقانهای زیر هاپر دانخوری از نوع گریس خور می باشند.که باید در هر دوره بطور کامل گریس کاری شوند تا دچار خشکی و خرابی نگردند.

سیم های بکسل استفاده شده در سیستم آویز خطوط دانخوری به علت رطوبت بالای سالنهای دانخوری دچار زنگ زدگی و پوسیدگی می گردند. که لازم است در مواقع شستشوی سالنها بلافاصله بعد از اتمام شستشو از فن ها جهت تهویه و خشک شدن سالنها استفاده کرد.

بشقابهای دانخوری از جنس پلاستیک درجه یک هستند. اما باز هم در مواقع تخلیه کود سالن می بینیم که با ضربه شدید کارگران تخلیه کود دچار شکستگی می گردد.

شست و شوی زمان بر :

 

شستشوی خطوط دانخوری بشقابی نسبت به دانخوری زنجیری به تایم بیشتری نیاز دارد.تعداد قطعات و اجزای سیستم دانخوری بشقابی به مراتب بیشتر از دانخوری زنجیری میباشد.

مخصوصا بعلت ازدیاد بشقابهای دانخوری زمان شست و شوی خطوط دانخوری بیشتر از دانخوری زنجیری میباشد.

مخصوصا اگر در انتخاب بشقاب دقت نشود این زمان بیشتر هم خواهد شد.منظور بشقابهایی هستند که دارای کفی جداشونده هستند.

یعنی برای هر دفعه شست و شو نیاز هست تمامی کفی های بشقاب از بشقاب جدا شوند .و به بیرون از سالن هدایت شوند تا پس از شستشو مجددا به سالن انتقال و مونتاژ شوند.

بشقابهای دانخوری شرکت طیوران تجهیز دارای کفی لولایی میباشند.یعنی برای هر مرحله شست و شو فقط باید بشقاب را با فشار ضامن روی آن باز کرد.در این حالت کفی بشقاب از خود بشقاب آویز شده و شست و شوی آن بسیار آسان و بدون اتلاف وقت صورت میگیرد.

با توجه به معایب ذکر شده برای سیستم دانخوری بشقابی، اگر به محاسن و امتیازاتی که این سیستم دارد نگاه کنیم متوجه خواهیم شد که همه ی معایب ذکر شده با مدیریت صحیح و به موقع قابل پیشگیری هستند .و در عوض استفاده از محاسن این سیستم می تواند موفقیتها و دستاوردهای زیادی در پرورش مرغ گوشتی به همراه داشته باشد که باعث رضایت صد در صد مشتریان شرکت طیوران تجهیز گردد.

لطفا جهت مشاوره بیشتر و خرید این محصول با ما در ارتباط باشید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *