دانخوری بشقابی اتوماتیک

دانخوری بشقابی اتوماتیک

سیستم دانخوری بشقابی اتوماتیک، یکی از جدیدترین انواع دانخوری اتوماتیک که می باشد که دان را به واسطه بشقاب هایی در اشکال مختلف چون گرد، بیضی و پروانه ای برای تغذیه طیور پخش می نماید . عملکرد سیستم توزیع دان در این دانخوری بدین صورت است که دان از طریق یک لوله که داخل آن فنر اوگر قرار دارد در طول لوله منتقل می‌شود . با ازای یک فاصله مشخص در طول این لوله ها، شکاف‌هایی وجود دارد که بشقاب‌ها به آن وصل می‌شود . بنابراین دان از طریق این شکاف ها ،بشقاب ها را یکی پس از دیگری پر میکند.

امروز همه مرغداران و پرورش دهندگان طیور از مزایای استفاده از دانخوری بشقابی اتوماتیک کاملاً آگاهنده با این حال در اینجا به بخش از این موارد اشاره خواهیم کرد .

توزیع سریع و یکنواخت دان یکی از مهمترین محاسن و امتیازات این سیستم می باشد. دانخوریهای بشقابی گروه تولیدی یعقوبی (شرکت طیوران تجهیز ) طوری طراحی شده اند که در کمترین زمان ممکن،دان را بطور یکنواخت تا انتهای سالن میرساند و به محض رسیدن به بشقاب آخر بطور اتوماتیک توسط سنسورهای هوشمند قطع می نماید .

درصورتی که از سیستم دانخوری بشقابی اتوماتیک بطور صحیح استفاده شود استهلاک سیستم به شدت کم می باشد . این مساله مهمی در استفاده همشیگی از این سیستم  و کاهش هزینه های مرغداری می باشد.

مزایای استفاده از سیستم دانخوری بشقابی اتوماتیک :

۱-توزیع یکنواخت دان از ابتدا تا انتهای سالن

۲- استفاده جوجه از چندروزگی تا آخرین روز پرورش

۳-عدم وورود جوجه به  داخل بشقاب از یک هفتگی

۴- مجهز به سیستم قطع کن اتوماتیک در انتهای خط

۵-عدم آلودگی و پرت دان بعلت ساختار مناسب و درزبندی عالی

۶-شستشوی بسیار راحت در کمترین زمان ممکن

۷-وزن گیری بالاتر نسبت به دانخوری زنجیری و در نتیجه سود دهی بیشتر

مشخصات فنی:

۱-قابلیت استفاده ۱۴ پرنده به صورت همزمان از یک بشقاب

۲-استفاده از هاپر دو تکه جهت بالا بردن خطوط

۳-استفاده از وینچ ۱.۵ تن جهت بالا بردن اسان خطوط

۴-استفاده از الکتروگیربکس ۱ اسب

۵-قابلیت تنظیم میزان دان ورودی هر بشقاب در ۴ مرحله

۶-لوله گالوانیزه استفاده شده از نوع تاجدار جهت جلوگیری از چرخش بشقاب

۷-فاصله بین بشقاب ها هر ۸۰ سانت برای مرغ و هر ۱۳۰ سانت برای بوقلمون

۸-مجهز به قطع کن مجزا برای  هر بشقاب جهت ورود دان به داخل بشقاب


اجزا و متعلقات دانخوری بشقابی اتوماتیک

بشقاب دانخوری:

بشقاب دانخوری بیگ داچمن هما طیور

بشقاب دانخوری طرح بیگ داچمن شرکت هما طیور دقیقا از بشقاب شرکت بیگداچمن آلمان کپی برداری شده است و با کیفیت بالایی که دارد تمامی نیازهای یک مرغدار برای پرورش مرغ با سیستم دانخوری بشقابی را برآورده می سازد.

 در ساخت این بشقابها از مواد با کیفیت PP استفاده شده است .

کفی این بشقاب ها از نوع موج دار می باشد و فرم بشقاب به گونه ای است که باعث دسترسی آسان پرنده به دان می شود

این بشقاب ها دارای گریل بوده و ۱۴ مرغ بطور همزمان می توانند از این بشقاب ها تغذیه کنند . همچنین جوجه ها از حدود یک هفتگی قادر به استفاده از این سیستم می باشند

این نوع بشقاب به دلیل کشویی بودن قابلیت قطع دان دهی را دارد و همچنین به فاصله ۸۰ سانتیمتر از یکدیگر روی لوله قرار می گیرند .

تاج روی لوله مانع از چرخش بشقاب می گردد . همچنین زائده های زیر لوله، جلوی حرکت بشقاب به چپ و راست را می گیرد .

موتور گیربکس دانخوری:

موتور گیربکس دانخوری بشقابی

الکتروگیربکس دانخوری بشقابی اتوماتیک وظیفه انتقال دان از سر سالن تا ته سالن را بعهده دارد . این محصول ترکیبی از موتور الکتریکی وگیربکس مکانیکی میباشد که با یکدیگر کوبل میشوند . معمولا گیربکسهای دانخوری بشقابی با سرعت ۳۱۵ دور در دقیقه میچرخند تا با سرعتی استاندارد دان را منتقل نمایند.

برندهای موتوژن و الکتروژن در ایران موتورهای الکتریکی این محصول را تولید میکنند و گاها از برندهای چینی نیز استفاده میشود . گیربکس هم در ایران تولید میشود و هم نمونه های وارداتی با کیفیتی در کشور ما وجود دارند .ما در شرکت طیوران تجهیز به دلیل اهمیت بالای گیربکس،از نمونه های وارداتی استفاده میکنیم تا رضایت مندی مشتریان ما همیشگی باشد.

لوله دانخوری:

لوله دانخوری بشقابی از جنس ورق گالوانیزه با ضخامت یک میلیمتر میباشد . قطر این لوله ها ۴۵ میلیمتر و در شاخه هایی بطول ۴ متر تولید میشوند که با تقسیم بندی استاندارد روی این لوله ها به فاصله ۸۰ سانتیمتر از یکدیگر برای نصب بشقاب سوراخهایی به شکل مستطیل پانچ میشود تا نهایتا ۵ عدد بشقاب بر روی هر شاخه لوله نصب گردد.

البته در گذشته برخی شرکتها لوله های به طول ۳ متر تولید میکردند که روی هر شاخه به فاصله ۷۵ سانتیمتر یک عدد بشقاب (۴ عدد بشقاب روی هر شاخه)نصب میشد.

لوله های دانخوری از لحاظ شکل ظاهر و فرایند تولید به دو مدل تقسیم میشوند:

۱- لوله های گرد که توسط سیستم درزجوش تولید میشوند و سطح بیرونی آنها کاملا گرد میباشد.

۲-لوله های تاجدار که توسط پرس به فرم دایره تبدیل میشوند و پس از گرد شدن کامل یک لبه یک سانتیمتری روی ورق ایجاد میشود تا علاوه بر افزایش استحکام،با ورود به شیار بشقاب مانع از چرخش بشقاب به دور لوله گردد.

هاپر دانخوری:

 

یکی از مهمترین قسمتهای دانخوری ، هاپر دانخوری بشقابی هست . هاپر دانخوری بشقابی که توسط گروه تولیدی یعقوبی تولید می شود از جنس ورق گالوانیزه می باشد . این هاپرها با ظرفیت ۸۰ کیلوگرم تولید می شوند.

دارای دو قسمت هاپر و زیر هاپر می باشند که توسط گیره در دو طرف به یگدیگر وصل و مهار می شوند . ضخامت ورق هاپر ۱ میلیمتر و ورق زیر هاپر ۲ میلیمتر می باشد.

رابط لوله که در قسمت زیر هاپر تعبیه شده است طوری طراحی و نصب شده است تا دچار شکستگی و کج شدن نشود.

ته خط دانخوری بشقابی:

ته خط دانخوری بشقابی

 

ته خط دانخوری بشقابی گروه تولیدی یعقوبی طوری طراحی شده است که به راحتی می توان آن را بر روی گیربکس دانخوری بشقابی نصب و تعمیر و نگهداری آن را انجام داد.

بر روی ته خط دانخوری یک سنسور پدالی مکانیکی وجود دارد تا با رسیدن دان به ته خط بطور اتوماتیک وار،موتورگیربکس خاموش شود.

مکانیکی بودن سنسور پدالی امتیاز بزرگی است که نسبت به سنسور های القایی دارای عمر بیشتر، قیمت کمتر می باشد . این سنسور از برند امرون ژاپن ساخته شده که کیفیت بسیار بالایی دارد.

یکی از معضلات اصلی ته خط دانخوری  که در بازار موجود است شکستگی لوله رابط دانخوری هست . ما برای رفع این مشکل ته خط دانخوری را طوری طراحی کردیم که هرگز این اتفاق نیفتد.

فنر اوگر:

فنر اوگر دانخوری بشقابی

فنر اوگر،مفتولی هست از جنس فولاد که توسط فرایند نورد به شکل مارپیچ در می آید . این قطعه که به گیربکس دانخوری متصل میشود با نیروی گیربکس شروع به چرخش میکند و در اثر این چرخش،دان را در طول سالن به حرکت در میآورد تا بشقابهای دانخوری یکی پس از دیگری شارژ شوند.

بست فنرگیر:

بست فنرگیر دانخوری

 قطعه ای است جهت مهار فنر اوگر روی شافت الکتروگیربکس . بست فنر گیر گروه تولیدی یعقوبی از ورق فلزی با ضخامت ۲.۵ میل ساخته شده و پس از فرایند تولید، آبکاری می شود تا نسبت به رطویت و زنگ زدگی مقاوم باشد.

بر روی بست فنر گیر ۲ عدد سوراخ به قطر ۸.۵ میلیمتر و به فاصله ۳۰ میلیمتر از یکدیگر تعبیه شده است که توسط دو پیچ روی شافت گیربکس نصب می شود.

وینچ دانخوری:

وینچ کتابی دانخوری بشقابی

وظیفه اصلی وینچ دانخوری ،مهار خط دانخوری در ارتفاع می باشد . خطوط دانخوری بشقابی باید در طول دوره پرورش در ارتفاعات مختلفی تنظیم شوند تا دسترسی جوجه ها برای تغذیه از بشقاب دانخوری آسان باشد .

کاربرد دیگر وینچ های دانخوری در زمان تخلیه مرغ ها می باشد . برای سهولت در بارگیری جوجه ها باید خطوط دانخوری به سقف سالن بچسبند تا پرسنل جمع آوری مرغ بتواند از زیر آن عبور کند . 

و نهایتا یکی دیگر از کاربرد های وینچ دانخوری در موقع شستشوی خطوط دانخوری هست که باید خط دانخوری را در ارتفاع قرار داد تا بشقاب های آن باز شوند و عملیات شستشو بطور صحیح انجام شود . 

این محصول به وینچ کتابی و یا وینچ های گیربکسی هم معروف است.نمونه های وارداتی این محصول هم در ایران موجود هست و هم چندین شرکت ایرانی قادر به تولید آن میباشند.

سیم بکسل گالوانیزه:

سیم بکسل های مورد استفاده گروه تولیدی یعقوبی از نوع گالوانیزه فولادی می باشند . این بسکلها بدلیل گالوانیزه بودن نسبت به رطوبت دوام بالایی دارند . سیم بکسلهای گروه تولیدی یعقوبی ساخت کشور چین می باشند و کیفیت بالایی دارند.

 بکسل ۵ یکی از سایزهای پر مصرف در صنعت طیور می باشد که بیشتر بعنوان سیم اصلی در خطوط دانخوری بشقابی استفاده می شود .

سیم  ۳ هم از دیگر سیمهای پر کاربرد در صنعت طیور می باشد که بیشتر به عنوان آویز خطوط دانخوری بشقابی استفاده می شود.

بست سیم بکسل:

بست سیم بکسل

بست سیم بکسل  که گاهاً به کرپی هم معروف می باشد قطعه ای است جهت مهار سیم بکسل و اتصال بین سیم بکسلها . این بستها در دو نوع چدنی و فولادی در صنعت مرغداری مصرف میشوند . بستهای فولادی نسبت به بستهای چدنی محکم تر و گرانتر هستند و کیفیت بالاتری دارند.

معمولاً جهت آویز خطوط نیپل از بستهای چدنی (بعلت سبکی خط نیپل) و در خطوط دانخوری بشقابی از بستهای فولادی استفاده می شود.

در صنعت مرغداری ،بست سیم بکسل در سایزهای ۵ و ۶ و ۸ بیشترین کاربرد را دارند . گروه تولیدی یعقوبی از بستهای با کیفیت و وارداتی از کشور چین استفاده می نماید.

شافت هاپر دانخوری بشقابی:

شافت هاپر دانخوری بشقابی

شافت هاپر دانخوری بشقابی بطول ۱۲ سانت و به قطر ۲۰ میلیمتر در گروه تولیدی یعقوبی تولید میشود . دو سوراخ قلاویز شده قطر ۶ میلیمتر به فاصله آکس به آکس ۳۰ میلیمتر هم روی آن قرار دارند تا بتوان به کمک بست فنرگیر،فنر دانخوری را به شافت مهار کرد.جنس این قطعه از آهن معمولی میباشد.

یاتاقان UCFL204:

 

یکی از قسمتهای  دانخوری بشقابی،یاتاقان UCFL204 هاپر دانخوری بشقابی هست . این یاتاقان که توسط دو پیچ به بدنه هاپر متصل میشود ساخت کشور چین میباشد و از نوع درجه یک میباشد.

قرقره آویز پلاستیکی :

قرقره آویز پلاستیکی درجه یک

قرقره آویز پلاستیکی آبخوری و دانخوری یکی دیگر از اجزای سیستم دانخوری بشقابی و آبخوری نیپل میباشد که توسط گروه تولیدی یعقوبی تولید میشوند . مواد استفاده شده در تولید این قرقره پلی پروپیلن میباشد که مقاومت بسیار خوبی در مقابل سایش و خوردگی دارد.

کاربرد اصلی این قرقره در سیستم آویز خطوط آبخوری و دانخوری برای بالا و پایین بردن خطوط میباشد . معمولا به ازای هر ۳ الی ۴ متر یک عدد قرقره نصب میشود.

طراحی و عمق مناسب گودی داخل این قرقره اجازه میدهد سیم بکسل یا نخ آویز ضخیم به راحتی در داخل قرقره به حرکت در آید و ارتفاع خطوط آبخوری و دانخوری را تغیر دهد.

این قرقره ها از جنس پلاستیک میباشند و در تولید آن از مواد صد درصد خالص استفاده میشود.

قطر این قرقره ها ۵۲ میلیمتر میباشد . طراحی آن به گونه ایست که به هیچ عنوان نخ یا سیم بکسل از روی قرقره خارج و به بغل قرقره هدایت نشود.

قلاب آویز قرقره ها از جنس فولاد با ضخامت ۶ میلیمتر میباشد.

قرقره فلزی ۹۰:

 

قرقره فلزی پرایدی

قرقره فلزی قطر ۹۰ که توسط گروه تولیدی یعقوبی تولید می شود نسبت به فشار وزن تحمل بالایی دارد . این قرقره ها به قطر ۹۰ میلیمتر و به ضخامت ۲۵ میلیمتر طراحی و ساخته شده اند . ضخامت ورق بدنه ۲ میلیمتر از جنس ورق گالوانیزه می باشد . و طوری طراحی و تولید شده است که نسبت به فشار و وزن بالا تحمل زیادی دارد.

از این قرقره بعنوان قرقره سر هاپر در دانخوری بشقابی و نصب اینلت استفاده می شود.

بست تنظیم ارتفاع:

بست تنظیم ارتفاع دانخوری بشقابی

بست تنظیم ارتفاع دانخوری قطعه ایست . از جنس ورق گالوانیزه با ضخامت ۱.۵ یا ۲ میلیمتر به ابعاد ۳*۸ سانتیمتر . این قطعه جهت تنظیم خطوط دانخوری استفاده می شود.

 


ما در شرکت طیوران تجهیز با سالها تجربه در زمینه تولید و فروش تجهیزات مرغداری و گلخانه مفتخر هستیم تا با ارائه این فروشگاه آنلاین و همچنین عرضه محصولات خود در سایت ترب ،دسترسی بازدید کنندگان را به اطلاعات و خرید محصول آسان نماییم و در این مسیر از شما عزیزان بسیار سپاسگزاریم.

 

 

نمونه کارهای مشابه